Oravský hrad

13. dubna 2018 v 9:09 | Iris |  © Architektura
Když jsme byli na dovolené na Slovensku, tak první památku, kterou jsme navštívili, byl Oravský hrad. Nachází se v obci Oravský podzámok, a je to, řekla bych, nejvýraznější dominanta oravského regionu, patřící mezi nejvýznamnější památky hradního stavitelství na území Slovenska. Je to národní kulturní památka a navštívit ho můžete od května do března.
Pod hradem se vlní řeka Orava, od severu je chráněn skalním masivem a od jihu půlkruhovým zemním valem.
Jeho nejvyšší část dosahuje výšky 112m a my to vylezli až úplně na samý vrchol. Nedá se říct, vyšli, protože 112m člověk opravdu leze.Smějící se
My tam byli v srpnu a bylo tam docela narváno. Zapomněla jsem vyfotit frontu u pokladen, byly tam dvě, takže doporučuji si výlet naplánovat hned ráno, my si koupili celý okruh a skoro dvě hodiny jsme čekali na náš vstup. Mezitím jsme si prošli Oravský podzámok a já vyfotila hrad, jak se tyčí nad obcí.

Přístupová cesta, líbily se mi ty vlajky.

Naše skupina

Zaujala mě klika u dveří, připomínala mi čerta Smějící se

Lucerničky můžu

Bez květin to nejde

Kočáry jsme potkaly dva

Tady jsem čekala, až mi všichni zmizí ze záběru Smějící se a povedlo se Mrkající

Historie
V polovině 13. století zde postavili pravděpodobně na místě dřevěného hrádku zděný hrad, který je poprvé písemně zmiňován v roce 1267, když ho král Béla IV. převzal od Mika Balašy výměnou za Žilinu, Varín a Sučany a stal se královským majetkem. V roce 1298 hrad patřil k území Matúše Čáka Trenčanského, po něm se dostal do rukou magistra Donče, v 14. století panovníka Karla Roberta, později dalších významných šlechticů, například komorního hraběte Leopolda, Stibora ze Stibořic a jiných.
Od roku 1441 byl kastelánem hradu Peter Komorovský, který ho nejen ubránil proti husitům, ale šikovnou politikou a vyjednáváním se nakonec stal i županem Oravy, což se projevilo i opravou a opevněním hradu. V 15. století se hrad stal majetkem panovníka Matyáše Korvína, který provedl řadu opatření pro bezpečnost hradu a samotného území Oravy. V roce 1534 získal hrad i s hodností župana Ján z Dubovca.
Po jeho smrti spravoval hrad Václav Sedlnický, od roku 1556 František I. Turzo, který ho získal koupí za 18 338 zlatých do dlouhodobého nájmu, dokud mu královský dvůr nevrátí vynaložené náklady. Později hrad vlastnil jeho syn Juraj VII. Turzo, který ho v roce 1606 získal už do trvalého a dědičného vlastnictví po meči i přeslici. Juraj Turzo měl jednoho syna Imricha a sedm dcer.

Smrtí Imricha Turza vymřel rod po meči. Jelikož Juraj Turzo si nepřál, aby jeho majetky byly rozděleny, po smrti jediného mužského potomka, stanovil ve své závěti princip nedělitelnosti majetků, pouze výnosů z nich. V roce 1626 se na hradě Lietava sešlo sedm dcer Juraje Turza a založily tzv. Oravský komposesorát - spoluvlastnictví (Oravské hradní panství), které mělo vždy voleného jednoho komposesoráta - ředitele, který spravoval tyto majetky. V rozpětí let 1556-1621 dali Turzové hrad postupně přestavět a opevnit.